Wat zijn Leerstijlen?

Leerstijlen verwijzen naar de verschillende manieren waarop individuen informatie verwerken, leren, en onthouden. Ze beschrijven de voorkeuren en neigingen van een persoon bij het opnemen en verwerken van nieuwe kennis en vaardigheden. Verschillende modellen categoriseren leerstijlen op diverse manieren, maar gemeenschappelijk is dat ze proberen te begrijpen hoe mensen het beste leren, of dat nu door visueel, auditief, lezen/schrijven of kinesthetisch leren is, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Belang van Leerstijlen

1. Individuele verschillen respecteren

Elke cursist is uniek en heeft zijn eigen manier van leren. Sommige cursisten leren bijvoorbeeld het beste door te lezen en aantekeningen te maken, terwijl anderen meer baat hebben bij hands-on activiteiten of visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen. Maar zeilen leer je uiteindelijk door het te doen. Toch zijn er verschillende leerstijlen waar je rekening mee kan houden om een les te optimaliseren en te personaliseren. Door de verschillende leerstijlen van cursisten te herkennen en te respecteren, krijg je als instructeur de mogelijkheid om je lesmethoden op maat aan te passen. Uiteindelijk leidt dit tot een effectievere leerervaring en betere leerresultaten.

De denkfout die hierin vaak gemaakt wordt is dat je elke cursist op zijn of haar eigen manier moet laten leren. Maar de kunst is nou juist om ze te verleiden om vanuit hun voorkeur leerstijl ook andere stijlen te gaan betrekken. Een doener, zal eerst gaan doen, maar zal daarna uitgedaagd moeten worden om er toch een keer over na te denken. Zo geldt voor elke leerstijl een voorkeur en een uitdaging en het is de kunst die bij elk kind zo snel mogelijk te achterhalen. Hiervoor zijn enkele leuke trucjes waar je misschien wat aan hebt:

2. Achterhalen leerstijl: oefening

Geef je cursisten een opdracht om uit te voeren die spannend lijkt, maar ogenschijnlijk weinig kwaad kan. Creëer hiervoor de juiste setting met voldoende veiligheidsmaatregelen. Wanneer je de opdracht geeft, geef je verder geen tekst en uitleg, of een voorbeeld. De gene die zonder een vraag te stellen meteen gaat doen geeft de voorkeur voor het eerst zelf uitzoeken hoe het werkt. De gene die treuzelt of vragen begint te stellen over hoe dan en wat moet ik doen als… en stel dat dit gebeurt, wat moet ik doen dan? We slaan het flink plat hiermee, want de theorie van de doeners en denkers is allang achterhaald en er zijn veel meer leerstijlen, maar het zegt toch vaak wel iets.

Maar nu weet je dit en dan? De truc is om de ene leerstijl de ander te laten observeren en te gebruiken als goed voorbeeld. De doeners zijn aan het doen en lopen tegen allerlei problemen aan. De denkers laat je kijken wat ze doen en aan de hand van de ontstane situaties leg je aan de denkers uit wat er gebeurt en wat een handige manier kan zijn om het op te lossen. Het liefst laat je ze door de juiste vragen te stellen, zelf betere alternatieven verzinnen waardoor ze extra nieuwsgierig worden om deze zelf uit te gaan proberen om te kijken of ze gelijk hadden. Als dat vervolgens staat te gebeuren, roep je de doeners terug en draait het spelletje om. Je laat de doeners even benoemen wat er niet lukte en laat ze vervolgens kijken wat de andere groep aan het doen is, die met alternatieve oplossingen bezig zijn. Kortom ze leren vooral van elkaar op deze manier, ze zijn het samen aan het uitvinden en dat is toch vaak leuker dan dat een instructeur alles staat te verklappen.

2. Effectievere Lesmethoden

Wanneer een instructeur begrijpt hoe een cursist het beste leert, kan hij of zij de lesmethoden daarop afstemmen. Dit leidt tot een effectievere leerervaring, waarbij de cursist sneller en grondiger de stof begrijpt en onthoudt.

3. Motivatie en Betrokkenheid Verhogen

Cursisten die les krijgen op een manier die aansluit bij hun leerstijl, voelen zich vaak meer betrokken en gemotiveerd. Ze zullen meer plezier beleven aan het leerproces, wat leidt tot een hogere participatie en uiteindelijk betere resultaten.

4. Zelfbewustzijn en Zelfreflectie

Instructeurs die hun eigen leerstijl begrijpen, kunnen hun sterke en zwakke punten in het lesgeven beter erkennen. Dit zelfbewustzijn stelt hen in staat om continu te verbeteren en aan te passen waar nodig.

5. Diversiteit in Lesactiviteiten

Door verschillende leerstijlen te herkennen, wordt een instructeur gestimuleerd om een breed scala aan lesactiviteiten te gebruiken. Dit zorgt voor afwisseling in de lessen, wat niet alleen alle cursisten ten goede komt, maar ook de lessen dynamischer en interessanter maakt.

6. Verbeterde Communicatie en Feedback

Inzicht in leerstijlen kan ook de communicatie tussen instructeur en cursist verbeteren. Instructeurs kunnen gerichtere en effectievere feedback geven, die beter aansluit bij de manier waarop de cursist leert.

7. Inclusief Onderwijs

Het erkennen van verschillende leerstijlen draagt bij aan een inclusieve leeromgeving, waar iedereen de kans krijgt om op zijn of haar eigen manier te leren en te groeien. Dit is belangrijk voor het bevorderen van een gelijkwaardige en rechtvaardige educatieve setting.

8. Verhoogde Veiligheid en Efficiëntie in Praktische Situaties

In de context van zeilen, waar veiligheid en praktische vaardigheden cruciaal zijn, kunnen aangepaste lesmethoden op basis van leerstijlen ervoor zorgen dat cursisten sneller en veiliger de benodigde vaardigheden aanleren.

Door het belang van leerstijlen te begrijpen en toe te passen, kunnen zeilinstructeurs effectiever lesgeven, wat leidt tot een hogere tevredenheid en betere prestaties van hun cursisten.





Hoofdstuk inhoud


0% voltooid


0/2 stappen